Wprowadzone przez UE sankcje sektorowe na Białoruś nie obejmują tranzytu gazu LPG. To niewątpliwie dobra wiadomość dla rynku i importerów tego surowca. Jak publikuje redakcja e-petrol.pl Ministerstwo Finansów poinformowało, że na mocy Rozporządzenia Rady (UE) 2021/1030 z 24 czerwca 2021 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 765/2006 dotyczące środków ograniczających wobec Białorusi tranzyt rosyjskiego LPG nie jest objęty sankcjami i nie budzi to wątpliwości interpretacyjnych.
Polscy kierowcy rocznie zużywają najwięcej LPG ze wszystkich krajów unijnych. Według Polskiej Organizacji Paliw Płynnych całkowite zapotrzebowanie LPG w 2020 roku wyniosło 2,34 mln ton. Z tej liczby aż 1,73 mln ton to gaz do samochodów.
Na początku sierpnia br. doszło niestety do wybuchu w zakładach w Piererabiotce w Rosji i zniszczeniu uległa instalacja do odmetanowienia gazu. Polska z Rosji importujemy ponad 65 proc. zużywanego LPG.
Wyeliminowanie dostaw z Białorusi, ograniczenie dostaw z Rosji to jak widać za mało. Rosja od 1 września zwiększyła cła z 9,9 dolara do 69,9 za tonę LPG. Będzie to miało znaczenie dla końcowego odbiorcy. Wg analityków już niedługo należy spodziewać się ceny za litr powyżej 3 zł.
Możliwość Alpetrol Sp. z o.o. dywersyfikacji dostaw LPG poprzez wykorzystanie Morskiego Terminala Gazowego w Gdyni pozwala na zaopatrywanie od dostawców z UE, a Kolejowego Terminala w Plancie na obsługę składów pociągowych przyjeżdżających tranzytem z Rosji. Zapewniamy tym samym ciągłość dostaw dla naszych odbiorców ale też staramy się minimalizować skutki ograniczenia podaży przy rosnącym popycie (odmrażanie gospodarki po lockdown) a tym samym minimalizować wzrost cen produktu dla naszych klientów.